عقیم کردن سگ و گربه | خوب یا بد؟ مراحل انجام+هزینه

مزایا و فواید عقیم کردن سگ و گربه

عقیم کردن سگ و گربه

عقیم کردن سگ و گربه :بچه‌گربه من قرار است عقیم شود و دوستی به من گفت که انجام این کار بی‌رحمانه و غیراخلاقی است. من به خاطر تصمیم عقیم‌سازی سگ و گربه خود، احساس گناه دارم. آیا این تصمیم ظالمانه نیست؟ آیا عقیم‌سازی برای حیوان خانگی من مفید است؟

سال‌هاست که از رایج شدن عمل عقیم‌سازی می‌گذرد اما در دامپزشکی، به دلیل اهمیت این موضوع هنوز مورد بحث است‌.

عقیم‌ کردن حیوان خانگی (ماده و نر) به کاهش جمعیت بیش از حد حیوانات کمک می‌کند و مزایای پزشکی و رفتاری زیادی برای سگ و گربه شما دارد، با این حال شایعات و اطلاعات نادرستی در مورد این عمل مهم وجود دارد.

با افتخار ما این راهنمای دقیق را درباره عقیم کردن سگ و گربه شما آماده کرده‌‌ایم تا ثابت کنیم که عمل عقیم‌سازی به سلامت و شادی حیوان خانگی شما کمک فراوانی می‌کند.

طبق گفته سایت tevavetclinic عقیم سازی سگ و گربه توصیه استاندارد طلایی در چند دهه ی اخیر بوده است.

عقیم‌ کردن حیوانات خانگی

عقیم‌ کردن سگ یا گربه شما، نوعی عمل جراحی رایج در کلینیک‌های دامپزشکی است. در واقع با انجام عمل عقیم‌سازی، قدرت تولید مثل از حیوان خانگی شما سلب می‌شود.

عقیم‌سازی حیوان خانگی می‌تواند طول عمر آن‌ها را افزایش دهد، مشکلات مربوط به سلامتی سگ و گربه‌ها را به کم‌ترین حد خود برساند، آن‌ها را قابل کنترل‌تر کند، و از تعداد بیش از حد این حیوانات و بی خانمانی‌ آن‌ها بکاهد. در واقع عقیم‌سازی یکی از الزامات مالکیت مسئولانه حیوان خانگی محسوب می‌شود.

آیا عمل عقیم‌سازی رفتاری اخلاقی است؟

نظر یک دامپزشک در مورد عقیم‌سازی سگ و گربه خانگی بی‌شک مثبت خواهد بود و شما را ترغیب به این کار می‌کند، اما مدافعان حقوق حیوانات مخالف عقیم کردن هستند و نظر مثبتی در مورد این عمل روی حیوانات ندارند.

حامیان حقوق حیوانات، عقیم کردن را  نوعی دخالت در چرخه حیات این حیوانات می‌دانند، اما اگر از زاویه رشد بی‌رویه جمعیت سگ و گربه‌ها بخواهیم نگاهی بیندازیم و به صورت مسئله‌هایی مثل سرپناه، بهداشت و غذای این حیوانات خانگی توجه نشان دهیم، متوجه می‌شویم که در واقع عقیم کردن حیوان خانگی راه عاقلانه‌تری است.

انواع روش‌های عقیم کردن

سالانه تقریباً میلیون‌ها حیوان در پناهگاه‌ها کشته می‌شوند، زیرا این یک واقعیت محض است که خانه‌های کافی برای پذیرفتن این حیوانات وجود ندارد اما خوشبختانه روش‌های عقیم‌سازی تضمین می‌کند که شما به این تعداد اضافه نخواهید کرد.

با این توصیفات، روش‌های عقیم‌سازی شامل یکی از حالات زیر می‌شود:

  • عقیم‌سازی با حذف رحم و هر دو تخمدان
  • عقیم‌سازی فقط با حذف دو تخمدان

و اما در مورد عقیم‌سازی جنس نر، می‌توان یکی از دو روش زیر را انتخاب کرد:

  • عقیم کردن حیوان نر با حذف دو بیضه
  • عقیم‌سازی جنس نر با عمل وازکتومی

در هر صورت استفاده از هر روشی برای عقیم‌ کردن حیوان خانگی مثل سگ و گربه، علاوه بر این‌که حیوان خانگی دیگر قادر به تولید مثل نخواهد بود، تاثیراتی که روی غریزه جنسی‌اش هم خواهد گذاشت، قابل کتمان نیست.

اگر در جنس نر، از وازکتومی (روش بستن لوله) استفاده شود و در جنس ماده، فقط رحم را خارج کنند، غریزه جنسی حیوان خانگی‌ شما کار می‌کند و همچنان دست نخورده باقی خواهد ماند، تنها با این تفاوت که سگ و گربه شما دیگر قادر به تولیدمثل نخواهد بود.

چرا عقیم‌‎سازی حیوانات خانگی ضروری است؟!

عقیم‌ کردن سگ‌ها‌ و گربه‌ها، تصمیمی دشوار اما درست و به‌جا است. شاید هنوز بر سر این تصمیم که حیوان خانگی خود را عقیم کنید یا نه، دو به شک هستید. البته ما شما را درک می‌کنیم که نتوانید راحت قبول کنید که عقیم کردن حیوان خانگی‌ شما، چه تاثیرات مثبتی می‌تواند بر سلامت و شادی آن‌ها داشته باشد.

  1. سلامتی
  2. کاهش پرخاشگری
  3. جلوگیری از بارداری‌های ناخواسته
  4. قطع خون‌ریزی؛ درد کم‌تر
  5. کاهش خطر تومورهای پستانی و سرطان‌ها

طول عمر حیوانات خانگی

میانگین طول عمر سگ‌ و گربه‌های عقیم‌شده به وضوح بیشتر از طول عمر حیوانات عقیم‌نشده است.

مطالعه و تحقیقی که توسط بیمارستان حیوانات خانگی بانفیلد بر روی بیش از 2 میلیون سگ و نیم‌میلیون گربه انجام شد، بر اساس یافته‌ها سگ‌های نر عقیم‌شده 18 درصد و سگ‌های ماده عقیم‌شده 23 درصد بیشتر عمر می‌کنند.

گربه‌های ماده عقیم‌شده در این مطالعه 39 درصد بیشتر و گربه‌های نرعقیم‌شده 62 درصد بیشتر عمر کردند.

البته کاهش طول عمر حیوانات خانگی عقیم نشده تا حدی می‌تواند به افزایش تمایل به پرسه زدن و درگیری با حیوانات دیگر نسبت داده شود.

معایب عقیم‌ کردن حیوانات خانگی

یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید که هیچ گنجی بی‌مار نیست. بنابراین جراحی عقیم‌سازی هم مثل جراحی‌های دیگر، عوارض احتمالی به‌ دنبال خواهد داشت. البته این عوارض با عمل به توصیه‌‌های دامپزشک به کم‌ترین حد خود می‌رسند.

  • کم‌تحرکی و چاق‌شدن حیوان
  • آرام‌شدن بیش از حد حیوان
  • احتمال پوکی استخوان
  • احتمال بروز کم‌کاری غده تیروئید در آینده

زمان مناسب برای عقیم کردن سگ و گربه

چه مدت باید صبر کنم تا حیوان خانگی‌ام را عقیم کنم؟ این یک سوال رایج است! اینترنت و پرورش دهندگان این حیوانات پر از اطلاعات متناقض هستند. بهترین کسی که می‌توانید در مورد زمان مناسب برای عقیم‌سازی بپرسید دامپزشک شما است.

آن‌ها به به‌روزترین تحقیقات دامپزشکی دسترسی دارند و بهترین موقعیت را برای رسیدگی به نگرانی‌ها و پاسخ به سؤالاتی که ممکن است در مورد حیوان خانگی خود داشته باشید، دارند.

گربه‌های ماده باید قبل از 5 ماهگی عقیم شوند، زیرا می‌توانند در اوایل چهار ماهگی باردار شوند.

همچنین سگ‌های ماده باید قبل از 5 ماهگی عقیم شوند. سگ‌های نر از همه نژادها، کوچک، متوسط ​​و بزرگ، نیز باید قبل از پنج ماهگی عقیم شوند.

سگ‌های نر متعلق به نژاد غول‌پیکر باید پس از توقف رشد، بین 12 تا 15 ماهگی (به دلیل مشکلات ارتوپدی) عقیم شوند.

 

هزینه عقیم کردن حیوانات خانگی

ممکن است در نگاه اول فکر کنید عقیم‌سازی از نظر اقتصادی برای‌تان به‌صرفه نیست، اما در حقیقت هزینه عقیم‌ کردن سگ و گربه، بسیار کم‌تر از هزینه درمانی ناشی از مشکلاتی است که ممکن است در اثر عقیم‌نشدن حیوان، برایش پیش بیاید.

به عنوان ابتدایی‌ترین هزینه هم توجه شما را به هزینه حاصل از تولید مثل و افزایش جمعیت حیوان خانگی جلب می‌کنیم. با توجه به این‌که ممکن است در بعضی حیوانات، شرایط خاصی برای عقیم‌سازی حیوان وجود داشته باشد و یا نیاز به انجام آزمایش‌های اضافه‌‌تر باشد، بنابراین هزینه‌ی دقیق عقیم‌سازی را باید از دامپزشک‌ جویا شوید.

عمل جراحی عقیم‌سازی

در ابتدا حیوان خانگی شما توسط دامپزشک معاینه می‌شود و معمولاً آزمایش خون قبل از بیهوشی انجام می‌شود. اگر همه‌چیز قابل قبول باشد، حیوان خانگی شما بیهوش می‌شود. بعد از بیهوشی، یک لوله تنفسی در نای او قرار می‌گیرد.

این لوله امکان رسیدن اکسیژن و گاز بی‌حس‌ کننده را به طور مستقیم به ریه‌ها فراهم می‌کند. این جراحی شامل ایجاد یک برش درست زیر ناف و برداشتن هر دو تخمدان و رحم یا فقط تخمدان‌ها بسته به تشخیص دامپزشک شما است. بسیاری از دامپزشکان از بخیه‌های قابل جذب استفاده می‌کنند تا مجبور نباشید برای برداشتن آن‌ها برگردید.

مراقبت‌های پس از عمل جراحی عقیم‌سازی

توصیه می‌شود که صاحبان حیوان خانگی به جای این‌که فقط با فرضیات خود به حل مشکلات بپردازند، به بهترین دامپزشک مراجعه کنند.

بیمارستان دامپزشکی لیستی از دستورالعمل‌های مناسبی را برای بعد از عمل ارائه می‌کند که باید بدون هیچ‌گونه مصالحه‌ای رعایت شود، زیرا ممکن است با کمی سهل‌انگاری سلامت و ایمنی سگ‌ و گربه‌های شما به خطر بیفتد.

پس از جراحی معمولاً داروهای مسکن برای حیوان خانگی شما تجویز می‌شود تا در خانه  راحت باشد. ممکن است برای جلوگیری از جویدن بخیه‌های موجود در محل جراحی، به یک قلاده نگهدارنده نیاز باشد. شما باید هر روز محل جراحی را برای علائم عفونت، مانند قرمزی، تورم یا ترشح بررسی کنید.

امکان دارد سگ و یا گربه شما دچار استفراغ، اسهال، خونریزی، درد شدید یا بی‌شتهایی شود، در صورت بروز هر یک از این علائم، باید هرچه سریع‌تر به دامپزشک خود اطلاع دهید.

الیته هیچ جای نگرانی نیست، چرا که حیوانات خانگی به قدری قوی و انعطاف‌پذیر هستند که می‌توانند در عرض یک هفته یا کم‌تر به دوران سلامتی خود بازگردند.

کلینیک دامپزشکی برای عقیم‌ کردن حیوان خانگی

بعد از این‌که تصمیم گرفتید سگ یا گربه خود را عقیم کنید، حالا وقت آن است که به دنبال کلینیک دامپزشکی حرفه‌ای و مطمئن، خیابان‌ها را زیر و رو کنید.

شاید در ظاهر انتخاب سختی باشد، اما خیلی راحت می‌توانید با بررسی سایت کلینیک‌های دامپزشکی، با سوال کردن از مشتریانی که در این کلینیک‌ها عمل عقیم‌سازی را برای گربه یا سگ خود انجام داده‌اند و یا خواندن نظرات دیگران در مورد کلینیک‌ها و دامپزشک و در نهایت صحبت با خود دامپزشک، به نتیجه برسید.

تیم دامپزشکان و کارکنان باتجربه و دلسوز ما در مجموعه دامپزشکی شبانه‌روزی در نیاوران، از جدیدترین تکنیک‌ها و تجهیزات پیشرفته برای ارائه مراقبت‌های جامع استفاده می‌کنند که برای رفع نیازهای منحصر به فرد هر حیوان خانگی طراحی شده است.

کلینیک دامپزشکی سانی مایا؛ برنامه‌ریزی برای عمل جراحی

تعیین قرار ملاقات با تیم دامپزشکی ما برای انجام عمل‌های عقیم‌سازی به راحتی برداشتن تلفن یا ارسال پیام به ما است. تیم دامپزشکی مجرب ما برای کمک به پاسخگویی به هرگونه سوال یا رفع نگرانی‌های شما و همچنین برنامه‌ریزی یک جراحی موفق برای سگ و یا گربه شما در کلینیک دامپزشکی نیاوران، این‌جا هستند.

زمانی که حیوان خانگی شما وارد مجموعه ما می‌شود، با شفقت و نگرانی برای راحتی و سلامت او تلاش می‌شود. پرستاران ما با سگ و گربه شما به مانند حیوان خانگی خود رفتار خواهند کرد.

همه حیوانات قبل از شروع عمل، داروهای مسکن دریافت خواهند کرد. پروتکل‌های بیهوشی و مراقبت از بیمار، متناسب با نژاد و اندازه حیوان خانگی شما خواهد بود. در حالی که سگ و گربه شما تحت بیهوشی است، بهترین دامپزشک تعدادی از علائم حیاتی از جمله دمای بدن، فشار خون، اکسیژن‌رسانی را کنترل می‌کند.

طی چند دهه گذشته، تیم دامپزشکی ما در نیاوران با موفقیت روش‌های عقیم‌سازی را بر روی سگ‌های نر و ماده بی‌شماری در هر نژاد و سنی انجام داده‌اند

سوالات متداول

آیا عمل عقیم‌سازی، احتمال دارد سبب افسردگی و یا غمگین شدن سگ و یا گربه شما بشود؟

دکتر پیام محبی رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران می‌گوید: «هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد حیوانات خانگی پس از عقیم‌سازی افسرده می‌شوند. انسان‌ها ذاتا بر مبنای برداشت‌های شخصی خودشان در مورد سگ و گربه‌ها دست به قضاوت می‌‌زنند.

وقتی انسانی عقیم می‌شود، قدرت تفکر درباره توانایی که از او سلب شده را دارد و این مسئله می‌تواند موجب غمگین شدن او شود. ولی بسیار واضح و روشن است که سگ‌ها و گربه‌‌ها قدرت ادراک ندارند و تجربه دریافتی‌‌شان با انسان زمین تا آسمان فرق می‌کند.

آیا عمل عقیم‌سازی برای سگ و گربه من با درد همراه خواهد بود؟ 

در طی عمل عقیم‌سازی، سگ‌ و یا گربه‌ها کاملا بی‌هوش می‌شوند، بنابراین هیچ دردی احساس نمی‌کنند. برخی از حیوانات ممکن است پس از جراحی کمی احساس ناراحتی کنند. با داروهایی که دامپزشک شما تجویز می‌کند، ممکن است درد کاملا از بین برود. در نتیجه آسیب جدی ناشی از عمل عقیم کردن بسیار نادر است.

آیا جایگزینی برای جراحی وجود دارد؟

در حال حاضر نه.

جراحی عقیم‌سازی چه خطراتی برای حیوانات خانگی دارد؟

عقیم کردن به مانند هر عمل جراحی مهم نیاز به بیهوشی عمومی دارد. با هر بیهوشی، امکان عوارض جدی، از جمله مرگ، همیشه وجود دارد. با استفاده از داروهای بیهوشی و تجهیزات مدرن، خطر عارضه بسیار ناچیز است.

خیلی واضح است حیوان خانگی شما نسبت به یک عارضه بیهوشی یا جراحی، شانس بیشتری برای آسیب دیدن در تصادف با ماشین یا درگیر شدن با حیوانات مهاجم دیگر (اثرات سوء عقیم نشدن) دارد.

سخن پایانی

در مجموع، مزایای عقیم کردن حیوان خانگی شما مطمئناً از معایب آن بیشتر است (البته در صورت وجود معایب!) با نگاهی منطقی‌تر، عقیم کردن این حیوانات هیچ نقطه ضعف قابل توجهی ندارد.

با عقیم کردن علاوه بر داشتن یک حیوان خانگی مهربان‌تر، خودِ این حیوانات نیز از کاهش احتمال استرس روانی و بیماری‌های جسمی بهره‌مند می‌شوند.

اگر همچنان بعد از خواندن این مطلب، در مورد عقیم کردن حیوان خانگی خود سؤالی دارید، بهترین دامپزشکان ما در نیاوران با کمال میل پاسخگوی شما خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *