خاک گربه چیست؟ چگونه استفاده کنیم؟ [ خرید+قیمت+مشخصات]

گربه در حال دستشویی کردن در خاک مخصوص خودش

خاک گربه

خاک گربه چیست؟

خاک گربه  از چه چیزی ساخته شده است؟ در طول 75 سال گذشته، خاک گربه‌ راه درازی را پیموده است. روزی روزگاری، گربه‌ها به جعبه‌های شن و خاکستر بسنده می‌کردند. اما امروزه انواع مختلفی ازخاک ها، راهروهای طولانی را در خرده‌فروشی‌ها پر کرده‌ است.

مواد خاک گربه عبارتند از: خاک رس، بنتونیت، مروارید سیلیس و برخی از مواد جایگزین ساخته‌شده از روزنامه، کاج یا سایر مواد زیست‌تخریب‌پذیر.

خاک  یک ماده جادویی است که زندگی را برای صاحبان گربه‌‌ها در سراسر جهان آسان می‌کند. در نگاه اول ممکن است ساده به نظر برسد، اما قدرت‌های آن چشم‌گیر است. اگر همیشه از خود می‌پرسیدید که چه چیزی خیال مرا بابت خاک گربه‌ام خاطر جمع می‌کند، به جای درستی آمده‌اید.

ما تصمیم داریم برای آشنایی بیشتر شما با خاک پیش‌قدم شویم. بعد از مطالعه این مطلب احتمالا دفعه بعد که چشم‌تان به خاک بیفتد، درک بیشتری از آن‌چه با آن سر و کار دارید، خواهید داشت.

-10%

پیشنهاد مطالعه:آیا غذا خشک برای گربه کافی است؟

 

"خاک گربه چیست؟

نحوه انتخاب خاک گربه؛ مواد تشکیل دهنده خاک گربه چیست؟

ممکن است این بخش مورد علاقه شما در تربیت گربه نباشد، اما اجازه دهید یک‌بار برای همیشه با آن روبرو شویم. میلیون‌ها دلیل وجود دارد که چرا ما گربه‌های‌مان را دوست داریم، اما خاک گربه و تعویض آن‌ها هرگز در اولویت نبوده است.

امروزه عاشقان گربه‌های خانگی می‌دانند، تمیز کردن ظرف خاک، یکی از هزینه‌هایی حیاتی است که باید برای عشق بپردازند.

انواع مختلفی از خاک گربه در دسترس است. هیچ فرقی نمی‌کند برای اولین گربه شما باشد و یا برای چندمین گربه؛ این انتخاب می‌تواند کمی دلهره‌آور باشد. بنابراین، اگر کسی بتواند تمام اطلاعات مورد نیاز شما را در یک مطلب قرار دهد، کار مفیدی نیست؟ بله؟ خوشحالیم که موافقید!

خبر خوب، خدمت سانی‌مایا به شماست. چرا که به جای صرف زمان زیادی برای خواندن تمام بسته‌بندی‌ها و برچسب‌های روی هر ظرف خاک در راهروی حیوانات خانگی، فقط کافی است این خلاصه را در مورد انواع مختلف خاک‌های گربه‌ بررسی کنید.

سپس به شما قول می‌دهیم که می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از خاک‌ها برای گربه‌های پشمالوی‌ شما مناسب‌تر است!

"خاک گربه ها

انواع خاک گربه

  •  خاک توده‌شونده یا کلامپینگ (Clumping cat litter):

خاک‌هایی به رنگ خاکستری که از ترکیب جادویی بنتونیت و خاک رس به دست آمده‌اند. ویژگی بارزی که در خاک توده‌شونده بسیار به چشم می‌آید، قابلیت چسبندگی آن و استعدادشان در گلوله‌شدن است. همچنین جذب بسیار بالایی دارند و حذف بوی نامطبوع را کلید می‌زنند.

اگر این نوع از خاک گربه را برای بچه‌گربه خود انتخاب می‌کنید، باید از جمع‌شدن خاک گربه به دلیل خطر بلعیدن اجتناب شود. بچه‌گربه‌های کنجکاو اغلب مدفوع خود را می‌خورند.(حقیقتی ناخوشایند) پس تا زمانی که مزاحمت‌های بچه‌گربه‌ شما کاهش پیدا کند، از استفاده این نوع خاک پرهیز کنید.

خاک توده‌شونده در قالب‌های مختلفی عرضه می‌شود، از جمله: معطر، بدون عطر و برای استفاده هم‌زمان چند گربه.

به قول قدیمی‌ها هیچ گنجی بی‌مار نیست. بنابراین هیچ خاکی نیست که در کنار مزایا، معایبی نداشته باشد. خاک توده‌شونده علاوه بر گرد و غبار، سازگاری کم‌تری با محیط زیست دارد. اعصاب خورد کن‌تر از هرچیزی، این است که به پنجه‌های گربه می‌چسبد و در کل خانه پخش می‌شود.

به موارد بالا، وزن سنگین این خاک و کمردرد را هم اضافه کنید. طوری که اگر قصد دارید یک کیسه از آن را در فروشگاه بردارید، باید برای تحمل بار سنگین آماده شوید، به خصوص اگر به دنبال ظرف بزرگ هستید.

  •  خاک به‌صورت پلت غیر توده‌شونده(pellet cat litter):

این نوع خاک گربه از پلت‌های کوچک شکل گرفته و ماده سازنده آن‌ها از تراشه چوب یا هر گونه مواد بازیافتی به‌مانند روزنامه فشرده‌ شده است.(در تهیه بعضی از انواع آن از بنتونیت هم استفاده شده است.)

خاک‌ غیرتوده‌شونده مقرون به‌صرفه است و محبوبیت آن روی کاکُل همین ویژگی می‌چرخد.  می‌توانید یک کیسه غول‌پیکر را با پول کم تهیه کنید.

این خاک بر خلاف خاک کلامپینگ، هم قابلیت بازگشت به محیط زیست را دارد و هم حسابی سبک‌ است و به آسانی حمل می‌شود.

فراموش نکنید که خاک گربه پلت باید زود به زود عوض شود، چرا که در از بین بردن بوی نامطبوع زور کافی را ندارد. همچنین چون توده نمی‌شوند، شما مجبورید کل خاک را تعویض کنید.

  •  خاک ژل سیلیکا (silica cat litter):

ژل سیلیکا یا همان خاک کریستالی یکی دیگر از خاک‌های مدرن و احتمالاً عجیب‌ترین در این لیست است. علی‌رغم ظاهر جامدش، این خاک گربه در واقع با ماتریسی از تونل‌های خالی پر شده است.

خاک کریستالی کنترل بوی باورنکردنی را فراهم می‌کند. ما همچنین از صحبت با سازندگان متوجه شدیم که ماندگاری آن بیشتر از سایر نمونه‌های خاک است.

خاک ژل سیلیکا فوق‌العاده سبک‌وزن است، که هزینه‌های جانبی را کاهش می‌دهد و به دلیل توانایی‌شان در به دام انداختن مواد مدفوع، انتخابی بهداشتی محسوب می‌شود.

کریستال‌های سیلیس به قدری متخلخل هستند که احتمالاً می‌توانید قبل از تعویض آن، یک ماه از آن استفاده کنید.

این بستر گربه بدون گرد و غبار است و خبر خوب دیگر این‌که به پای گربه‌ بازیگوش‌تان نمی‌چسبد و در نتیجه شما را به زحمت نمی‌اندازد.

شما می‌توانید آن را در هر دو سبک بدون عطر و معطر پیدا کنید. معمولاً از سایر خاک‌های گربه گران‌تر است، اما از آن‌جایی که دوام بیشتری دارد، تفاوت هزینه آن احتمالاً ناچیز است.

خاک گربه زیست تخریب پذیر

  • خاک گربه؛ دوست‌دار محیط زیست

این خاک همان‌طور که از اسمش داد می‌زند، یکی از بهترین خاک‌های موافق با محیط زیست است. خاک زیست‌‌تخریب‌پذیر از گیاهان و منابع طبیعی ساخته می‌شود. به همین دلیل، این احتمال که شاید قیمت آن، کمی شما را دل‌زده کند، دور از ذهن نیست.

همچنین این خاک به دلیل مواد تشکیل‌دهنده آن بسیار سبک است. یکی دیگر از مزایای خاک زیست‌تخریب‌پذیر ضد حساسیت و آلرژی‌بودن این خاک است.

 

بنابراین بهترین خاک برای گربه چه ویژگی دارد؟

همیشه ویژگی‌هایی وجود دارند که به شما برای خرید گرا می‌دهند. در واقع ویژگی‌های خوب به شما چشمک می‌زنند‌ و ویژگی‌های بد رو برمی‌گردانند.

ما در ادامه لیستی از این گزینه‌های حیاتی برای خرید خاک گربه تهیه کرده‌ایم:

  • اولین ویژگی که با آن شروع می‌کنیم نداشتن گرد و غبار زیاد است. گرد وغبار زیاد ممکن است باعث حساسیت گربه‌ها و حتی صاحبان گربه که خود شما هستید، بشود.
  • دومین ویژگی که به سراغ آن می‌رویم؛ کلامپینگ است. کلامپ یا همون توده  زمانی به وجود می‌آید که گربه فضولاتش رو دفع می‌کند و در همان لحظه است که بنتونیت جذب رطوبت را آغاز می‌کند.
  • ویژگی سوم که بیشتر از هر چیزی برای صاحبان گربه‌ها اهمیت دارد؛ بوگیری موفق آن است. چرا که ظرف خاک های خانگی در همسایگی محل زندگی صاحبان‌شان قرار دارد.
  • یک ویژگی که بیشتر برای صاحبان گربه اهمیت دارد تا خودِ گربه‌ها؛ قیمت محصول است. ما انسان‌ها همیشه دوست داشته‌ایم با کیفیت‌ترین محصول را با مناسب‌ترین قیمت داشته باشیم.
  • آخرین ویژگی هم که به آن اشاره می‌کنیم، بسته‌بندی مناسب محصول است. در واقع بسته‌بندی مناسب با یک تیر چندین هدف را نشانه می‌رود؛ هم می‌تواند مانع از ورود آلودگی به خاک شود و هم در نگه‌داری محصول، به شما کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: برای گربه ی خودت بادیگارد باش

آیاخاک گربه بو می دهد؟

گربه ها هنگام استفاده از خاک برای دستشویی روی مدفوع و ادرار خود را می پوشانندواین کار باعث جلوگیری از انتشار بوی بد می شود.اما همیشه باید به این نکات توجه داشته باشیدکه کیفیت خاکی که تهیه میکنید و مدت زمان تعویض خاک و همچنین مدت زمان شستشوی ظرف خاک گربه از عوامل تاثیر گذار جهت جلوگیری از انتشار بوی بدمی باشد.

توالت مسقف گربه
برای خرید ظرف خاک و یا توالت گربه روی تصویر کلیک کنید

 

آیاتنهاخاک گربه کافیست؟

قطعا جواب این سوال خیر خواهد بود.شما می توانید جهت جلوگیری ازانتشاربوی نامطبوع و یا جذب بالای خاک از بوگیرها و یا خوشبو کننده های مخصوص خاک استفاده نمایید.

نام برندهای معروف خاک گربه

  1. رستی کت(resti cat)
  2. میوکت(Meo cat)
  3. مسترکت(Mrcat)
  4. کت مت(Catmat)
  5. واندروایت(Whonder wghit)
  6. pcl
  7. کیوت کت(cute cat)
  8. شایر(Shayer)
  9. کت کر(Cat care)

ظرف خاک گربه را کجا بزارم؟

نکته هایی که باید در رابطه با گذاشتن جای مناسب توالت گربه یا همان ظرف خاک باید بهش توجه داشته باشیدشامل موارد زیر می باشد:

  1. مکانی ساکت و آرام و به دور از رفت آمد
  2. تحت هیچ شرایطی ظرف توالت گربه را نزدیک ظرف آب و غذای گربه قرار ندید
  3. مکانی که توالت گربه را در آن قرار میدهیدباید دارای تهویه ی مناسب باشد
  4. بهترین مکانی که شما می توانید ظرف خاک را در آن قرار دهید سرویس بهداشتی یا حمام با تهویه ی مناسب است

ظرف خاک گربه را کجای خانه قرار دهم؟

آموزش استفاده از خاک گربه:

  • اولین قدم برای استفاده از بستر گربه داشتن یک ظرف خاک مناسب متناسب با جثه ی گربه ی شماست.یعنی اگر شما صاحب یک بچه گربه هستید ظرف خاک با ارتفاع کم باید انتخاب کنید.
  • ظرف خاک را به عمق 4 الی 5 سانت پر کنید
  • ظرف خاک را در محلی آرام و دور از ظرف های آب غذا خوری قرار دهید

 

قیمت خاک گربه+جدول مقایسه قیمت

قیمت شروع خاک از25/000تومان تا 500/000تومان توجه داشته باشید عواملی مثل کیفیت وارداتی یا صادراتی بودن و همچنین کربن دار بودن یا نبودن در قیمت خاک تاثیر گذار است .با هم نگاهی به چند تا از برند های مختلف خاک در لیست قیمت 28شهریور 1402 داشته باشیم:

نام برند وزن قیمت کشورتولید کننده
خاک واندر وایت کربن دار 12لیتر 250/000 ترکیه
خاک واندر وایت لوندر 12لیتر 250/000 ترکیه
خاک واندر وایت آلوورا 12لیتر 250/000 ترکیه
خاک مستر کت کربن دار 10لیتر 135/000 ایران
خاک مسترکت اکسیژن 10لیتر 110/000 ایران
خاک رستی کت کربن دار 12لیتر 97/000 ایران
خاک میوکت آنتی باکتریال 12لیتر 99/000 ایران
خاک میوکت کربن دار 12لیتر 105/000 ایران
خاک کت مت معطر 12لیتر 56/000 ایران

چگونه گربه خود را برای استفاده از ظرف خاک آموزش دهیم:

شما می توانید برای آموزش بچه گربه خود یا گربه ای که به تازگی از خیابان به سرپرستی گرفتید بعد از خوردن غذا آنرا به صورت خیلی آرام حمل کرده و داخل ظرف خاک بگذارید.اگر گربه شروع به پنجه کشیدن کرد و مدفوع یا ادرار خود را داخل بستر انجام داد گربه را با تشویقی دادن خوشحال کنید.این عمل را برای چندین بار تکرار کنید تا دوست شما به ظرف خاک خود عادت کند.

مزایای استفاده از خاک گربه چیست؟

  • پیشگیری از بوی نامطبوع : خاک گربه معمولاً به عنوان جذب کننده بو عمل می‌کند و بوی ادرار و مدفوع گربه را جذب می‌کند
  • پیشگیری از انتقال بیماری : استفاده از خاک مناسب و بهداشتی می‌تواند از انتقال بیماری به انسان یا از یک گربه به گربه دیگر کمک کند
  • سهولت در نظافت : بسترگربه باعث جذب مایعات و فضولات هر چه سریع تر گربه می شود که تمیز کردن ظرف بستر گربه برای شما آسان تر می شود
  • گزینه های متنوع : با وجود تنوع بالا بستر گربه اعم از (سیلیکا-پلت-کربن-و..) صاحبین گربه می توانند خاک مناسب طبق نیاز گربه شان را انتخاب کنند.
  • سرگرمی برای گربه : یکسری از گربه ها عاشق بازی با بستر گربه هستند و از این عمل لذت بسزایی میبرند

مضرات خاک گربه چیست؟

  • خاک گربه ممکن است حاوی مواد شیمیایی، باکتری ها، قارچ ها و انگل های زیان آور باشد که باعث تحریک پوست، روده، تنفس و … گربه شوند و در صورت بلعیدن آنها، عوارض جبران ناپذیری به گربه بزند
  • خاک گربه ممکن است باعث حساسیت، آسم، التهابات تنفسی و … در انسان ها شود. به خصوص در صورت تماس مستقیم با پوست، نفس کشیدن ذرات آن یا نظافت نکردن ظرف توالت به صورت منظم

سانی‌مایا؛ همه‌چیز است.

گربه شما بدقلق و سخت‌پسند است؟! مدام قهر می‌کند؟! مشکلی نیست. سانی‌مایا با ارائه‌ طیف وسیعی از برندهای شاخص بازار، دست شما را برای انتخاب و خرید خاک‌ گربه باز گذاشته است.

سخن پایانی

در ختم این مقاله، ما شاهدیم که خاک گربه نقش بسیار مهمی در بهبود بهداشت و رفاه گربه‌ها ایفا می‌کند. این ماده ساده، امکان دفع مدفوع و ادرار و همچنین  پاکسازی دستشویی برای گربه‌ها فراهم می‌کند و به آنها احساس راحتی و امنیت می‌دهد. همچنین، به مالکان گربه‌ها کمک می‌کند تا محیط زندگی حیوانات خانگی خود را تمیز نگه دارند. بنابراین، انتخاب و مراقبت صحیح از خاک گربه برای سلامتی و شادابی گربه‌های ما بسیار حیاتی است. با رعایت نکات مرتبط و انتخاب محصولات با کیفیت برای خاک گربه، می‌توانیم از زندگی بهتر و سالم‌تری برای گربه‌های خانگی خودمان اطمینان حاصل کنیم.

One thought on “خاک گربه چیست؟ چگونه استفاده کنیم؟ [ خرید+قیمت+مشخصات]

  1. سینا محمدی میگوید:

    واقعا مقاله فوق العاده خوبی برای راهنمایی من برای انتخاب بهترین خاک گربه بود ممنون ازپت شاپ انلاین خوب شما.

  2. نیوشا میگوید:

    سلام من هر چی خاک گربه گرفتم یا به پای گربه ام می‌چسبید و خونه رو کثیف می‌کرد یا اینکه تبدیل به گل میشد 🥲
    اصلا حالت جمع شوندگی به خودش نمی‌گرفت که بتونم خاک رو تمیز کنم😞نمیدونم چیکار کنم و کدوم خاک مناسبه برا گربه هام،خاک واندر وایت و مستر کت و هنوز امتحان نکردم ببینم چجوریه

    • Sheraf badragh|SEO میگوید:

      سلام،ببینید چسبندگی خاک به عوامل متعددی بستگی داره،کیفیت خاکی که تهیه کردید،تعداد گربه هاتون،مدت زمانی خاک رو کامل عوض میکنید،شما اگر بیش از ۲ تا گربه دارید نباید فقط از یک ظرف خاک استفاده کنید،باید چندین ظرف داشته باشین تا این مشکلات ایجاد نشن.
      در رابطه با خاک واندروایت باید خدمتتون عرض کنم که این خاک وارداتیه و تنوع محصول بالایی داره از جمله مدل اسطخدوس، کربن،آلوئه ورا،…از لحاظ جذب و عدم انتشار بو عملکرد خوبی داره،خاک مسترکت هم ساخت ایرانه و از لحاظ بسته بندی و و جذب‌ و عدم انتشار بو یکی از بهترین خاک های موجود ساخت کشوره.
      تجربیاتی که خریدران ما داشتند کاملا مثبت بوده

  3. شهره میگوید:

    خاک گربه ژل سیلیکایی که بهش اشاره کردید اصلا داخل کشور موجود هست که بخوایم بخریم؟من به عنوان یک گربه دار خسته شدم انقد که خاک عوض کردم یه خاک میخریم خوب در میاد سریع بعد که میریم میخریم میبینیم خراب کرده

    • Sheraf badragh|SEO میگوید:

      سلام بله.بفرمایید کدوم یکی از مدل های خاک‌ گربه ای که معرفی کردیم همچین مشکلی داشته رسیدگی کنیم.

  4. sobhan میگوید:

    سلام من 5تا گربه دارم و چن تا ظرف خاک هم دارم منتهی مشکل بو گرفتن خاک رو ندارم یه خاک گربه با کیفیت میخوام قبلا رستی خاک گربه میو کت و رستی کت استفاده میکردم متاسفانه تو محلمون موجود نیست ولی خاک گربه مستر کت و واندر وایت و رو دارن بنظرتون کدومش رو انتخاب کنم برام بهتره.

    • Sheraf badragh|SEO میگوید:

      سلام برای انتخاب ظرف خاک گربه‌ مناسب در قدم اول باید جثه گربه‌ را مد نظر قرار دهید،اگر جثه گربه شما کوچیک است،بهتره ظرف خاکی با ارتفاع ۶الی۸سانت تهیه کنید

  5. اشتراک ها: علت دستشويي كردن گربه بيرون از خاك | 10 روش کاربردی برای اصلاح رفتار - مقالات

  6. اشتراک ها: راهنمای خرید خاک گربه | بهترین یا ارزان ترین خاک کدام است؟ 20+مدل مختلف

  7. اشتراک ها: ظرف خاک گربه را کجا بذارم؟ بهترین مکان برای گذاشتن ظرف خاک [10نکته که باید رعایت کنیم]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *