چگونه گربه را به اسکرچر عادت دهیم؟ روش های کاربردی برای عادت دادن گربه

چگونه گربه را به اسکرچر عادت دهیم؟|چگونه به گربه خودمان یاد بدیم که از اسکرچرش استفاده کند؟

چگونه گربه را به اسکرچر عادت دهیم؟

چگونه گربه را به اسکرچر عادت دهیم؟ گربه ها حیواناتی هستند که دوست دارند پنجه بکشند و ناخن های خود را تیز کنند. این رفتار برای سلامتی و رفاه گربه ها مفید است، اما ممکن است برای صاحبان گربه ها مشکل ساز باشد. برای جلوگیری از آسیب رساندن به مبلمان و وسایل خانه، صاحبان گربه ها می توانند از اسکرچر (Scratcher) استفاده کنند. اسکرچر یک وسیله ای است که به گربه ها اجازه می دهد ناخن های خود را بر روی آن بخراشند و لذت ببرند. اما چگونه می توان گربه را به استفاده از اسکرچر عادت داد؟ در این مقاله به برخی از روش های ساده و موثر برای این کار پرداخته می شود.

پیشنهاد مطالعه: کاربرد اسکرچر چیست؟

روش های عادت دادن گربه به اسکرچر

  1. انتخاب نوع مناسب اسکرچر
  2. قراردادن اسکرچر در محل مناسب
  3. جلب توجه گربه به اسکرچر
  4. اسپری کردن سمبل الطیب
  5. قرار دادن اسباب بازی در اسکرچر
  6. تشویق گربه برای استفاده از اسکرچر

به گفته ی سایت mspca مهم ترین عامل برای عادت دادن گربه به اسکرچر،جایزه دادن به گربه هنگام استفاده از آن است

چگونه گربه را به اسکرچر عادت دهیم؟

انتخاب نوع مناسب اسکرچر

گربه ها سلایق مختلفی در مورد نوع، شکل، جنس و اندازه اسکرچر دارند. بعضی گربه ها دوست دارند که اسکرچر عمودی باشد، بعضی دیگر ترجیح می دهند که افقی باشد. بعضی گربه ها دوست دارند که روی سطوح نرم و پشمالو بخراشند، بعضی دیگر تمایل به سطوح سخت و زبر دارند. بعضی گربه ها نیاز به فضای زیاد برای خراشیدن دارند، بعضی دیگر با فضای کمتر هم راضی هستند. لذا صاحبان گربه ها باید با توجه به شخصیت و علاقه گربه خود، نسبت به خرید اسکرچر اقدام کنند.

قرار دادن اسکرچر در محل مناسب

محل قرار گیری اسکرچر گربه نقش مهمی در تشویق گربه به استفاده از آن دارد.گربه ها معمولا از جاهای قابل روئیت مثل اتاق پذیرایی،نزدیک پنجره،و…دوست دارند. این جاها معمولا جایی هستند که گربه ها دوست دارند خود را نشان دهند و بوی خود را روی آن ها بگذارند. بنابراین، قرار دادن اسکرچر در این جاها می تواند گربه را به سمت آن جذب کند. همچنین، باید از قرار دادن اسکرچر در نزدیکی محل خوردن غذا، محل خوابیدن یا ظرف خاک گربه خودداری کرد، زیرا گربه ها ممکن است این جاها را به عنوان منطقه امن خود در نظر بگیرند.

عادت دادن گربه به اسکرچر

جلب توجه گربه به اسکرچر

بعضی از گربه ها ممکن است به صورت خودکار به اسکرچر علاقه مند شوند و شروع به استفاده از آن کنند، اما بعضی دیگر ممکن است نیاز به تشویق و تحریک داشته باشند. برای جلب توجه گربه به اسکرچر، می توان از روش های مختلفی استفاده کرد،

اسپری کردن سمبل الطیب

اسپری کردن کت نیبپ (Catnip) روی اسکرچر : کت نیپ یک گیاه است که بوی آن بسیار جذاب و محرک برای بسیاری از گربه ها است. با اسپری کردن عطرکت نیپ یا همان سمبل الطیب روی سطح اسکرچر، می توان گربه را به سمت آن وادار کرد و باعث شد که با خودش بازی کند و ناخن های خود را بخراشد.

قرار دادن اسباب بازی در اسکرچر

قرار دادن اسباب بازی روی یا در کنار اسکرچر: گربه ها حیوانات بازیگوش و کنجکاو هستند و دوست دارند با اشیاء مختلف سرگرم شوند. با قرار دادن اسباب بازی مورد علاقه گربه تان روی یا در کنار اسکرچر، می توان توجه گربه را به آن جلب کرد و باعث شد که حین بازی کردن، ناخل های خود را هم اسکرچ کند.

تشویق گربه برای استفاده از اسکرچر

تشویق و تقویت گربه هنگام استفاده از اسکرچر: گربه ها حیواناتی هستند که به تشویق و تقویت نیاز دارند. با ستایش، تماس بدنی، لبخند زدن، نوازش کردن و دادن خوراکی مورد علاقه گربه هنگام استفاده از اسکرچر، می توان به گربه نشان داد که رفتار خوبی دارد و باعث شد که بیشتر از آن استفاده کند. باید به گربه زمان بدهیم تا با اسکرچر آشنا شود و به آن عادت کند و نباید به آن فشار بیاوریم یا آن را مجبور کنیم.

دادن تشویقی به گربه برای استفاده از اسکرچر

چگونه از ناخن کشیدن گربه روی وسایل خانه جلوگیری کنیم؟

در حالی که تلاش می کنیم که گربه را به استفاده از اسکرچر عادت دهیم، باید همچنین جلوگیری کنیم که گربه از مبلمان و وسایل دیگر برای خراشیدن استفاده کند. برای این کار، می توان از روش های مختلفی استفاده کرد، مثلا:

  • پوشاندن سطوح مورد نظر با پارچه، فوم، الومینیوم فویل یا نایلون: با پوشاندن سطوح مورد نظر با موادی که برای گربه نامطلوب و ناراحت کننده هستند، می توان گربه را از خراشیدن آن ها باز داشت. بعضی گربه ها دوست ندارند که روی سطوح لغزنده، صدادار، چسبنده یا نامنظم بخراشند.
  • اسپری کردن عطر نارنج، لیمو، سیر یا سیرکه روی سطوح مورد نظر: با اسپری کردن عطر هایی که برای گربه ناخوشایند هستند روی سطوح مورد نظر، می توان گربه را از خراشیدن آن ها دور نگه داشت. بعضی گربه ها دوست ندارند که روی سطوح بو دار، تلخ، تند یا تیره اسکرچ کنند.
  • استفاده از محافظ های ناخن گربه: در مواردی که گربه به هیچ وجه از خراشیدن مبلمان و وسایل دیگر دست بر نمی دارد، می توان از محافظ های ناخن گربه استفاده کرد. این محافظ ها کلاهک های پلاستیکی یا سیلیکونی هستند که روی ناخن های گربه قرار می گیرند و جلوگیری می کنند که گربه نتواند با ناخن های خودبه وسایل منزل آسیب بزند. این روش ممکن است برای بعضی گربه ها ناراحت کننده باشد و باید با احتیاط و تحت نظارت دامپزشک انجام شود.

سخن پایانی

چگونه گربه را به اسکرچر عادت دهیم؟ عادت دادن گربه به استفاده از اسکرچر نیاز به آموزش و تمرین مستمر دارد. صاحبان گربه ها باید به طور منظم با گربه خود تماس بگیرند، با آن بازی کنند، آموزش دهند و تقویت کنند. این کار باعث می شود که گربه به اسکرچر عادت کند و از آن به عنوان یک وسیله سرگرمی و تفریحی استفاده کند.به این ترتیب، می توان با استفاده از روش های ساده و موثری که در این مقاله بیان شد، گربه را به استفاده از اسکرچر عادت داد و از آسیب رساندن به مبلمان و وسایل خانه جلوگیری کرد. این کار نه تنها برای سلامتی و رفاه گربه، بلکه برای رابطه صمیمی و دوستانه بین صاحبان گربه و گربه ها نیز مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *