دلایل غذا نخوردن سگ چیست؟ ریشه یابی بی اشتهایی سگ و راه حل مشکل

دلایل بی اشتهایی در سگ ها چیست؟

 دلایل بی اشتهایی سگ

دلایل غذا نخوردن یا بی اشتهایی در سگ ها چیست؟

دلایل غذا نخوردن سگ چیست؟

بیماری های جسمی شامل

  1. گوارشی
  2. کلیوی
  3. عفونی
  4. قلبی
  5. ریوی
  6. آلرژی

 مشکلات روحی شامل:

  1. افسردگی
  2. استرس
  3. اظطراب
  4. وحشت
  5. تغییر سبک زندگی

عوارض داروها

  1. مصرف و استعمال بسیاری از داروها باعث مشکلات گوارشی و کم اشتهایی می شود

سیری!

بسیاری از موارد سگ شما کاملا از لحاظ جسمی و روحی سالم می باشد و به علت سیری اشتهایی نسبت به غذا ندارد که کاملا طبیعی است.در برخی از موارد پت شما نسبت به غذای جدید تمایلی نداردکه با برگشت به غذای قبلی اشتها طبیعی می گردد.

اگر سگمان غذا نخورد نگران باشیم؟

دلایل غذا نخوردن سگ :سگ ها موجوداتی هستند که به غذا علاقه دارند و با اشتهای تمام به خوردن غذا مشغول می شوند. به همین دلیل بی اشتهایی یا کم شدن اشتهای سگ باعث نگرانی می شود. اگر با همچین مسئله ای روبرو شدید در اولین  فرصت به دامپزشک مراجعه کنید و علت آن را پیدا کنید و با مشاوره ی درست روند درمان را پیش بگیرید.کارشناسان ما به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی و مشاوره به صورت رایگان برای حل بی اشتهایی سگ هستند.

شماره تماس:02122729352

ما در این مقاله سعی کرده ایم تا تمام جوانب ایجاد بی اشتهایی در سگ را بررسی کنیم تا با مطلع شدن شما از علت های بروز این مسئله از نگرانی شما بکاهیم. همچنین با بالا رفتن سطح آگاهی از بروز چنین مسائلی جلوگیری کنیم.

انواع بی‌ اشتهایی سگ

  • بی اشتهایی کاذب (Pseudo-anorexia)
  • بی اشتهایی واقعی (True-Anorexia)

هر دو نوع منجر به کاهش مصرف غذا توسط سگ می‌شوند. بی اشتهایی کاذب ممکن است به خاطر گرمازدگی جزئی یا هر چیز سطحی دیگری باشد که خود به خود یا با یک مشاوره ی ساده برطرف می شود . اما بی‌ اشتهایی واقعی یا امتناع از غذا خوردن به‌ شدت با بیماری مرتبط است.

علائم بی اشتهایی سگ چیست؟

  1. کم شدن میزان غذای حیوان نسبت به قبل
  2. عدم تمایل خوردن غذا
  3. عدم اشتیاق نسبت به غذاها و تشویقی های مورد علاقه
  4. کاهش وزن بیش از حد و ناگهانی
  5. عدم توانایی خوردن غذا علی رغم تلاش در انجام این کار
  6. ضعف و بی حالی سگ

چنانچه شاهد هریک از موارد بالا در سگ خود بودید، احتمال بی اشتهایی را در نظر بگیرید و بهتر است جهت حفظ سلامت برای درمان این مسئله اقدام کنید و از یک دامپزشک مشاوره بگیرید.

گاهی پیش می آید که برند غذای سگ خود را تغییر می دهید و یا در برنامه و میزان غذای روزانه آنها تغییراتی ایجاد می کنید که باعث می شود سگ دیرتر گرسنه شود و شما این موضوع را با بی اشتهایی اشتباه بگیرید. یکی دیگر از علل عدم تمایل سگ شما به خوردن غذا ممکن است بخاطر این باشد که حیوان خانگی شما هنوز گرسنه نشده که البته این موضوع می تواند به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح جهت غذا دادن به حیوان نیز رخ دهد. اگر حیوان در طول روز و خارج از وعده های غذایی، مواد خوراکی مثل غذاهای انسانی و… می خورد، احتمال اینکه در وعده های غذایی احساس گرسنگی داشته باشد، کم است. چنانچه موارد ذکر شده در سگ شما رخ نداده است به موارد زیر توجه فرمایید.

در صورتی که سگ شما از غذا خوردن امتنا کرد علائم زیر را در او بررسی کنید. توجه داشته باشید وجود این موارد همراه با بی اشتهایی، حتما به مشورت فوری با دامپزشک نیاز دارد.

علائم خطرناک بی اشتهایی در سگ ها ومواردی که باید به دامپزشک مراجعه کنیدشامل:

  1. اسهال
  2. استفراغ
  3. کاهش وزن
  4. مشکلات تنفسی
  5. ایجاد بزاق بیش ازحد
  6. ایجاد تغییرات رفتاری
  7. بی حالی شدید
  8. علائم ابتلا به عفونت

در صورت مواجه با این علائم خیلی سریع با کارشناسان پشتیبانی سایت ما تماس بگیرید:02122729352

دسته بندی علائم بی اشتهایی در سگ به این دو دسته تقسیم می شوند:

  1. مشکلات جسمی (بیماری، گذراندن دوران نقاهت پس از جراحی و …)
  2. مشکلات روحی (افسردگی، استرس و…)

دلایل غذا نخوردن سگ میتواند مربوط به مشکلات جسمی باشد:

1-بیماری:بروز بیماری در هر موجودی از مهم ترین دلایل برای کم شدن اشتها می باشد. بیماری های جسمی مثل عفونت، اسهال، بدن درد، وجود انگل، استفراغ و… از مواردی هستند که باعث بی اشتهایی و بی حالی سگ می شوند. شما می توانید در قدم اول با انجام یک آزمایش از بیماری حیوان خانگی خود مطلع شده و با درمان این بیماری، مسئله بی اشتهایی و غذا نخوردن سگ نیز حل شود

2-عوارض دارو (Medication:برخی داروها باعث بی اشتهایی می شوند. داروها همانطور ک برای انسان دارای عوارض هستند، حیوانات را نیز دچار این مسئله می کنند. برخی از داروها مشکلاتی مثل بی حالی سگ ، سرگیجه، تهوع، کاهش اشتها و… در آن ها ایجاد می کند.بنابراین اگر سگ شما دوره ی درمان بیماری را با استفاده از دارو می گذراند خیلی نگران بی اشتهایی آن نباشید.

3-مشکلات دهانی (Dental problems     یکی از علت های بی اشتهایی و غذا نخوردن سگ ها مشکلات دهان و دندان می باشد                                                                      

دندان درد، شکستگی دندان، التهاب لثه، زخم دهان، التهاب گلو و… از عواملی هستند که غذا خوردن را برای حیوان دشوار می کنند. به همین دلیل حتی در صورتی که حیوان برای خوردن غذا تلاش کند، موفق نشده و به نظر بی اشتها برسد.اگر زمانی متوجه شدید که میل سگ شما  به خوردن غذاهای نرم بیشتر از خوردن غذاهای خشک شده است، احتمال وجود مشکلات دندان و دهان افزایش می یابد

4مسدود شدن روده:     روده و وجود انگل باعث بی اشتهایی سگ می شود

انسداد روده یکی از مشکلات رایج بین سگ می باشد. این بیماری با خوردن اشیاء ریز یا وجود انگل در روده اتفاق می افتد. در این حالت حیوان میل به غذا دارد و برای خوردن به سمت آن می رود اما در نهایت از خوردن امتناع می کند.

5-واکسن:        یکی از علائم بی اشتهایی در سگ ها واکسن می باشد

تزریق واکسن در حیوانات نیز مانند انسان ها عوارضی به همراه دارد. تب، درد بدن، بی حالی، بی اشتهایی و… نمونه هایی از این عوارض هستند.

6-عدم فعالیت و تاثیر در بی اشتهایی:سگ ها به دویدن و فعالیت احتیاج دارند. اگر امکان این فعالیت به آن ها داده نشود، ممکن است کم اشتهایی آن ها را به دنبال داشته باشد. سعی کنید پیاده روی و بازی با آن ها را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

7بیماری های کبدی:      بیماری های کبدی یکی از عامل های بی اشتهایی در سگ ها

کبد بسیاری از مواد زائد بدن و سموم را از جریان خون فیلتر می کند. به طوری که تجمع این مواد مضر در نتیجه عملکرد ناکافی کبد بر مغز تأثیر گذاشته و احساس گرسنگی را از بین می برد. بیماریهای شایع کبد در سگ ها شامل هپاتیت مزمن (مانند هپاتیت A، B یا C انسانی و مسری نیست)، شانت پورتوسیستمی (نقص در گردش خون از طریق کبد)، سیروز (زخم شدید کبد)، سرطان کبد و واکنش نامطلوب به داروهای خاص (به عنوان مثال کارپروفن، تری متوپریم سولفا، سایر داروها ) هستند.

بیماریهای کبدی به طور کلی اغلب باعث افزایش ترشح بزاق، استفراغ و بی حالی و سستی می شوند

8-مشکلات گوارشی و عدم توانایی هضم غذا (Gastrointestinal disease or blockage ):مشکلات گوارشی سگ و علل بی اشتهایی

گاهی با ایجاد مشکلات گوارشی، مسمومیت یا درگیری گوارش با یک ویروس ساده ممکن است سگ دچار کم اشتهایی شود. که در پی آن بی حالی و عدم انرژی همیشگی را به دنبال دارد. در این صورت نیز تحت هیچ شرایطی درمان خودسرانه را آغاز نکنید و با دامپزشک مشورت کنید. اگر مری، معده یا روده، در اثر بیماری ملتهب شود، غذا خوردن برای سگ می تواند ناراحت کننده یا تهوع آور بوده و منجر به بی اشتهایی شوند. بیماری هایی مانند ابتلا به انگل، ویروس هایی مانند پاروویروس و کروناویروس، عفونت های دیگر مانند عفونت های باکتریایی و قارچی، زخم ها، حساسیت غذایی، التهاب ناشی از علت ناشناخته و برخی سرطان ها هستند.بیماریهای گوارشی به طور کلی اغلب باعث افزایش ترشح بزاق، استفراغ، اسهال و گاهی رخوت و سستی می شوند.

9-بیماری خونی:     بیماری های خونی سگ و علل بی اشتهایی آنها

اختلالات خونی که باعث از دست دادن اشتها می‌شود منجر به بی حالی و احتمالا علائم ضعف مانند فروپاشی دوره‌ای می‌شود. این اختلالات عبارت‌اند از کم خونی شدید که به دلایل مختلفی مانند کم خونی همولیتیک، سرطان خون، از دست دادن خون ناشی از بیماری زخم معده ایجاد می‌شوند

 

10-بیماری های پانکراس:    یکی دیگر از عوامل غذا نخوردن سگ مربوط به پانکراس سگ می باشد

لوزالمعده بسیاری از شیره های گوارشی را ترشح می کند. این شیره های گوارشی غذا را به ذرات ریز در روده تبدیل می کند. در صورت التهاب، پانکراس برخی از مواد محلول قدرتمند را به جای ترشح بر روی مواد غذایی موجود در روده به اندام های داخلی آزاد می کند.این ترشحات ممکن است خود پانکراس و سایر بافتهای اطراف آن را به شدت ملتهب کرده و فرسایش دهد. این اتفاق، یک فرآیند دردناک است که اغلب حیوان را کاملاً بی میل به غذا می کند و باعث بروز استفراغ و بی حالی می شود. یکی دیگر از بیماری های لوزالمعده که می تواند باعث کاهش اشتها شود سرطان لوزالمعده است.

یکی دیگراز دلایل غذا نخوردن سگ (مشکلات روحی)

1-تغییر در سبک زندگی: بیشتر حیوانات خانگی تغییر را دوست ندارند و تمایلی به تغییراتی مثل جابجایی منزل، اضافه شدن فرد یا حیوان جدید به خانه و… ندارند. مسافرت، نقل مکان، تنهایی و… مواردی هستند که باعث آزردگی حیوان شده و ممکن است بی اشتهایی را در آنها به دنبال داشته باشد

2-افسردگی و مشکلات روحی:حیوانات نیز به مشکلات روانی مثل افسردگی، استرس، اضطراب و… دچار می شوند و ابتلا به این بیماری های روحی بر جسم آن ها نیز تاثیرگذر است. اضافه شدن یک فرد به خانواده، نگهداری از یک حیوان خانگی دیگر در کنار سگ، عدم توجه به حیوان، بیرون نرفتن از خانه، تغییرات در خانه یا اطرافیان سگ همگی از مواردی هستند که موجب افسردگی، استرس و اضطراب می شود.گاهی این مشکلات روحی با گوشه گیری و بی اشتهایی همراه می شود.

دلایل غذا نخوردن سگ باردار

دلایل بی اشتها شدن سگ های حامله

تغییراتی که در بدن سگ باردار ایجاد می شود، مشکلاتی برای آن ایجاد می کند. معمولا از هفته چهارم بارداری نداشتن اشتها و عدم تمایل به غذا در سگ ها آغاز می شود. اما در صورتی که حالت تهوع و بالا آوردن در سگ ها شدید و طولانی شد، حتما از یک دامپزشک کمک بگیرید.

همچنین زمانی که سگ به زایمان نزدیک می شود (حدود 12 تا 24 ساعت قبل از زایمان) این حیوان میلی به خوردن غذا ندارد. خوردن آب کافی و سالم در این بازه زمانی کافی و مناسب بوده و نیازی به خوردن غذای زیاد در این مدت نمی باشد.

مواردی که باید به آن دقت کنید و اطلاعات لازم را داشته باشید می تواند مثلا مدت زمان بی اشتهایی سگ باشد باید بدانید حدودا چند روز است که فکر می کنید سگ دچار بی اشتهایی شده است. شما باید بتوانید تشخیص دهید که آیا سگ می خواهد غذا بخورد ولی نمی تواند و یا اینکه به طور کلی علاقه ای به غذا نشان نمی دهد. آیا رژیم غذایی روتین سگ خود را تغییر داده اید و یا اطلاعاتی در مورد تغییرات ایجاد شده در محیط سگ را به دامپزشک بگویید.

دلایل غذا نخوردن سگ و روش های درمان بی‌اشتهایی

در ابتدا شما می توانید روش گرم کردن غذا را امتحان کنید به این صورت که غذای خشک را با مقدار کمی آب گرم مخلوط کنید این کار باعث می شود که بوی غذا اشتهای سگ را بیشتر کند. زمانی که غذا را گرم می کنید آن را خیلی داغ نکنید و همچنین اگر از ماکروفر استفاده می کنید دقت کنید که غذا را به طور یکدست گرم کنید به طوری که گرما در همه قسمت های ظرف غذا پخش شده باشد.

برای خوشمزه تر کردن غذا می توانید مقداری مرغ و سبزیجات تازه به همراه غذای خشک به او بدهید. روش دیگری که برای باز کردن اشتهای سگ می توانید امتحان کنید این است که با دست خود به او غذا بدهید.

دلایل بی اشتهایی و غذانخوردن در توله سگ

سگ های نابالغ در صورت ابتلا به بی اشتهایی، بسیار ضعیف و شکننده می شوند. حتی ممکن است در ۱۲ ساعت اشتها توله سگ به طور کامل از بین برود. ابتلا به بی اشتهایی در سن ۱-۶ هفته می تواند زندگی یک سگ خانگی را تهدید کند.

شیر معمولی برای سگ ها مناسب نیست. نوشابه ها و نوشیدنی های ورزشی معمولاً بسیار شیرین هستند و کمبود الکترولیت دارند. به همین دلیل می توانند برای سگ مضر باشند. سوپ معمولاً بسیار شور است و مواد مغذی کافی سگ را تامین نمی کند.

برای تامین انرژی حیوانات شیرخوار ممکن است نیاز به تجویز تغذیه جایگزین شیر با سرنگ داشته باشید. جایگزین شیر مناسب برای سگ ها موجود است. محلول های آب رسانی دهانی که برای کودکان ساخته شده اند از تناسب کمتری برای سگ برخوردارند، اما هنوز جایگزین بهتری نسبت به نوشابه، سوپ مرغ و غیره هستند

از دیگر بیماریهایی که باعث بی اشتهایی سگ می شود:

  • ابتلا به بیماری های عفونی با منشا باکتری، قارچ و انگلی Infection))
  • انواع تومورها و سرطانها Cancer))
  • احساس درد و ناراحتی در قسمتی از بدن  (Pain)
  • بیماری های سیستم قلب و عروق  (Cardiovascular disease)
  • مشکلات مربوط به غدد و متابولیسم بدن سگ  (Endocrine disorder)
  • بیماری های سیستم ایمنی  (Autoimmune disease)
  • بیماری های ریه  (Respiratory illness)
  • بیماری های مربوط به مغز و اعصاب  (Neurological disease)

 

نظریه ی بیمارستان حیوانات VCA آمریکا در مورد بی اشتهایی سگ ها:

بی اشتهایی واقعی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.بیماری سیستماتیک

خواه شامل عفونت یا اختلال درعملکردسیستم اندام باشد(به عنوان مثال دیابت|یا بیماری کلیوی)می تواند منجر به بی اشتهایی شود.

چه مدت زمانی بعد از غذانخوردن سگمان نگران باشیم؟

سگ هایی که بالغ شدنداگر همچنان میل به آب خوردن دارند می توانند مدت زمان 3الی 5 روز بدون غذا خوردن سپری کنند.ولی به معنای این نیست که شما نگران وضعیت حال سگتان نباشید.اگرسگ یا توله سگ شما بعداز48ساعت همچنان بی اشتها بود و میلی به غذا خوردن نداشت حتما در سریع ترین وقت ممکن با دامپزشک تماس بگیریدویا فورا اقدام به بردن سگ به دامپزشکی و ویزیت و معاینه نمایید.

شما می توانیدشبانه روزبه صورت رایگان با دامپزشکی سانی مایا واقع در تهران محله ی نیاوران(شمال تهران) تماس حاصل فرمایید و از خدمات مشاوره رایگان مشاور تغذیه و دکتر بهره مند شوید.

اطلاعات تماس:02122729352

 

چگونه بی اشتهایی سگمان را درمان کنیم؟

درمان بی اشتهایی یا غذا نخوردن میتواند شامل دادن مایعات،دادن داروهای ضددرد،محرکهای اشتهایی،آنتی بیوتیک ها…باشد.توجه داشته باشیدهیچ کدام از این روش ها برای درمان بی اشتهایی توصیه نمی شود،با انجام خودسرانه ی این کارها بدون مشورت با دامپزشک یا تحت معاینه قرار گرفتن سگتان امکان دارد عواقب و صدمه های جبران ناپذیری به سگتان وارد کنید.

چه غذایی برای بهتر کردن اشتهای سگ مناسب است؟

آبگوشت یکی از بهترین راه ها برای تحریک اشتها سگ می باشد توجه داشته باشید که هیچ محتویات اضافی به آن اضافه نکنید.

چرا سگ من آب می خورد اما غذا نه!

این عمل ممکن است نشان دهنده ی بیماری مزمنی مثل دیابت باشد.میل کم خوردن غذا و نوشیدن زیاد آب غیر معمول یکی از نشانه های این بیماری در سگ ها می باشد.

 

چه غذای خشکی برای سگ ها بد غذا مناسب است؟

بهترین غذا خشک برای سگ هایی که بد غذا هستند و علاقه ای به خوردن غذای خشک ندارند رویال کنین مینی اگزیجنت می باشد.به طور کلی توضحیاتی در رابطه با این محصول در قسمت پایین به شما داده ایم.

غذای خشک رویال کنین مینی اگزیجنت با عطر بوی بسیار خوب و الیاف بسیار ظریف غذایی عالی برای سخت پسندان میباشد. زیبایی این محصول جاییست که تمامی آنچه بدن سگ نیاز دارد درون این محصول افزوده شده است.در میان تمامی این موارد ، بالا بودن کیفیت پروتئین و الیاف های این محصول باعث هضم بسیار عالی شده و همینطور بوی مدفوع را کمتر میکند.ساختار غذای خشک رویال کنین مینی اگزیجنت به گونه ای است که به راحتی توسط سگ های کوچک برداشته و خورده می شود. قسمت بیرونی دانه های این خوراک بسیار ترد و خوشمزه و لایه ی داخلی آن نرم است.هر قطعه از غذا بافتی اشتها آور دارد که سگ ها را به غذا خوردن ترغیب می کند. پروتئین های به کار رفته در ساخت این محصول بسیار با کیفیت و با قابلیت هضم بالا هستند

برای خرید این محصول با کیفیت که برای سگ های بدغذا ساخته شده است روی متن کلیک کنید.

نکاتی که باید در مورد غذا خشک سگ ها بدانیم:

 

مشاوره رایگان تغذیه سگ و گربه در کلینیک دامپزشکی شبانه روزی سانی مایا

شماره تماس:02122729352

آدرس تهران نیاوران خیابان مژده خیابان الفت کوچه افروزپلاک6

One thought on “دلایل غذا نخوردن سگ چیست؟ ریشه یابی بی اشتهایی سگ و راه حل مشکل

  1. اشتراک ها: پت شاپ شبانه روزی در تهران |دامپزشکی و پت شاپ شبانه روزی سانی مایا

  2. اشتراک ها: چه نژادی از سگ برای آپارتمان مناسب است؟ [۱۰ نژاد سگ کوچک و آرام برای زندگی در آپارتمان]

  3. اشتراک ها: سگ،بهترین تا خطرناک ترین [معرفی انواع بیماری های قابل انتقال از سگ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *